Novosti|

Belišćanski su planinari vikend proveli na izletu u BIH. Dugi niz godina održavaju prijateljske odnose s planinarima iz BIH, koji su česti gosti u Belišću. Planinari iz PD „Kis“ Kiseljak bili su suorganizatori ovoga izleta koji nije bio izlet osvajanja vrhova poznatih i lijepih bosanskih planina, već izlet posjeta zanimljivim lokalitetima pored kojih su više puta prolazili na putu prema vrhovima ili ih odozgo primjećivali. Posjetili su franjevački samostan u Fojnici i bosanske piramide kod Visokog.

Nada Donković, tajnica HPD “Belišće” opisala je put:

U ranim jutarnjim satima grupa od devet planinara u ugodnom raspoloženju krenula je na put. Po dolasku u Zenicu zaustavljamo se u lokalu gdje smo doručkovali pite ispod peke i burek. Već tu susrećemo poznanike, planinare iz Zenice. Okrijepljeni nastavljamo put oko 70 km u pravcu prelijepog planinskog gradića Fojnice. Cilj nam je Franjevački samostan Duha Svetoga – impozantno zdanje iznad grada. Ovaj lijepi gradić smješten je na visini 587m ispod masiva Vranice s jedne strane Bitovnje i još nekih planina. Tu je poznato lječilište Reumal ispred kojeg protječe brza riječica Fojnica. Tu su nas dočekali naši prijatelji iz Kiseljaka i s njima odlazimo do samostana i crkve iz 14. stoljeća. Samostanske zidine čuvaju veliko povijesno blago, a kroz njega nas je provela kustosica muzeja. Tu je bogata knjižnica, razne iskopine, primjerci oruđa i oružja, primjerci crkvenog ruha i odjeće življa s tih prostora, umjetničkih slika, raznih uporabnih predmeta iz davnina i dr. Najpoznatiji original dokument koji se čuva u Muzeju je Ahdnama –napisna 1463.g. – sporazum s osmanlijama koji je jamčio opstojnost Franjevaca u vrijeme turske vladavine, ali i povratak tada odbjeglog stanovništva. Zadivljeni ovim povjesnim ljepotama spuštamo se u grad. Iz grada smo uživali u pogledu na vrh vranice koji je prekriven dubokim snijegom i prisjećali se pohoda na tu najljpšu planinu BIH. Nakon kraćeg zdržavanja u gradu naši prijatelji nas vode preko mjesta Bakovići u oko 17 km udaljenu Deževicu. Ovdje se u netaknutom dijelu prirode nalazi svetište Sv. Jakova Markijskog.  Uz put od Fojnice s obje strane su bili razasuti procvali šafrani, a ovdje nas je dočekao duboki snijeg. Oko špilje gdje se molio Sv. Jakov postavljene su drvene klupe, gdje se vjernici odmaraju i prisustvuju svetoj misi. Ova je prelijepa oaza mira okružena visokim crnogoričnim stablima, a podno njih šumi brzi gorski potočić. U predvečerje stižemo u planinarski dom „Zbilje“ iznad grada Visoko, kojim upravlja PD „Visočica“ iz Visokog.  Tu je uslijedilo ugodno druženje s domaćinima uz ukusnu večeru, koju su nam pripremili. Druženje je potrajalo do kasnih večernjih sati. Ujutro nas dočekuju s doručkom (tople lepinjice s domaćim kajmakom i ajvarom) a vrhunac svega je kava koju nam je skuhao domar. Dom je na visini 645 m, pokraj njega protječe rijeka Fojnica i pruža se široki pogled na grad Visoko. Područje grada i općine je okruženo padinama podbrda i vijenaca planina Srednje Bosne –Vranice i Zvijezde, a u tom dijelu protječu rijeke Fojnica i Bosna. Atrakcija ovog područja su bosanske piramide.  Semir Osmanagić za kojeg kažu – pseudoistraživač,  2005. Nazvao ju je piramidom Sunca, a još dvije piramidom Mjeseca i piramidom Zmaja. Utvrdio je da su iste proizvod ljudske ruke, a ne prirode. Dio akademske zajednice to osporava, a oni na lokalnoj razini i dalje istražuju. Posjetili smo tunel na Ravnama za koji tvrde da je ulaz u piramidu Sunca, koja je udaljena oko 3 km. Službeni vodič nas je vodio tunelom ispod zemlje oko 600m. Bilo je zanimljivo njegovo izlaganje, a nailazili smo na dijelove suhozida, primjerke ogromnih gromada teških i nekoliko tona kamena za koji tvrde da je keramika i da je to stvorila ljuska ruka. Iako duboko u tunelu osjetili smo svjež i ugodan zrak i još neke znakove, pa su nam se njegove tvrdnje činile istinitim. Navodno ovdje se mogu osjetiti i neka zdravstvena stanja. U svakom slučaju bilo je jako zanimljivo. Po izlasku su nam ponuđeni brojni suveniri (iskopine i ljekovita voda). Nakon toga posjećujemo još jednu novu atrakciju u Viskokom – Arheološko turistički park Ravne 2. Neposredno ispod ulaza u tunele Ravne, nekadašnja je močvara uređena u prelijepo izletište. Nasuto je zemljom i sada su to travnati tereni i udolina kroz koju protječe brdski potočić,  a osmisleni su razni sadržaji. Sve je lijepo osmišljeno – uređena staza, klupe, mali mostići preko potočića, sanitarni objekt i informativni panoi. Posađene su i razne sadnice voća. Nailazimo na zanimljive iskopine iz okolnog područja (velike kamene kugle, kamenje itd.) Od sadržaja nailazimo na platforme za jogu i meditaciju, kamene krugove za pojačanje aure, staze za šetnju, klupe i pozornica za koncerte. Ovdje uživamo u šetnji i lijepom danu i zaključujemo da je ovo jedini planinarski izlet kada nam nisu bili prioritet vrhovi, a zadovoljstvo je bilo potpuno. U poslijepodnevnim satima opraštamo se s domaćinima i zahvaljujemo im na lijepom druženju. Po dolasku u Zenicu, već na uobičajenoj lokaciji, uživamo u čevapima, a sa terase restorana gdje smo pili kavu i osvježavajuža pića uživamo u pogledu na rijeku Bosnu, grad Zenicu te na planine Lisac i Vlašić koje su prekrivene snijegom pomalo tonule u sumrak pri zalasku sunca. Prepuni lijepih dojmova vratili smo se kući.”